Version in English:

For version in English, please click here


OBS. Denne blog opdateres ikke længere.
I stedet er du velkommen til den Facebook-gruppe, jeg har startet med emnet Nonduality - Oneness - Advaita.
Du kan finde gruppen ved at klikke her.


Introduktion
Non-dualitet er en spirituel lære med urgamle rødder. Den ses også ofte betegnet med sanskrit-ordet Advaita.
Non-dualitet er min oversættelse af det engelske "non-duality". Det kunne med god ret også oversættes med "ikke-dualitet" eller "non-dualisme", men jeg har valgt at bruge betegnelsen non-dualitet gennem hele bloggen.
Formålet med bloggen er udelukkende at dele oplysninger og henvisninger til bøger og websteder om non-dualitet, jeg har haft stor glæde af. Derimod ønsker jeg på ingen måde at udgive mig for at være "ekspert" på området.

Eventuelle spørgsmål kan mailes til mig på citron16@gmail.com

Med non-dualitet stopper al spirituel søgen. Som Nisargadatta Maharaj påpegede, "the seeker is the sought" - "den søgende er selv det, der søges efter".
Hvorfor søge efter "befrielse fra lænkerne", når der ingen lænker er, og intet at befri?



mandag den 30. august 2010

John Wheeler

John Wheeler bor i San Francisco Bay Area i det nordlige Californien, og holder ugentlige møder i Santa Cruz. Som det er nævnt på hans webside, mødte John 'Sailor' Bob Adamson i 2003 - og han efterlader ingen tvivl om, at dette møde gjorde en ende på hans spirituelle søgen, og gav alle de svar han søgte efter.

Jeg har ikke set nogen andre (udover 'Sailor' Bob) forklare non-dualitet så præcist og enkelt som John Wheeler. Hans tekster skærer helt ind til benet, og giver ikke ens sind mange muligheder for at fortabe sig i vante dualistiske tankemønstre. Og som det er tilfældet med 'Sailor' Bob, forklarer John tingene på en måde, der er let tilgængelig for folk med vestlig baggrund. Hvilken lettelse det er, ikke at skulle gennemskue mere eller mindre uforståelige sanskrit-udtryk!

En favorit-bog hos mig er "You Were Never Born". Størstedelen af bogen består af John's svar på spørgsmål, nyttig læsning. Men der er også et fortræffeligt første kapitel kaldet "The Basics", der alene gør hele forskellen for mig. Fordi det træfsikkert angriber nogle fundamentale og vidt udbredte forestillinger om "oplysning" ("enlightenment"), "at vågne op" ("awakening") og lignende - og påviser, at disse forestillinger er fejlagtige. Hvorfor skulle vi søge efter noget, vi allerede ER?

I bogen "Awakening to the Natural State" finder man et yderst smukt første kapitel, hvor John Wheeler beskriver sit møde med 'Sailor' Bob Adamson, og hvad det betød for ham. Det ramte lige ind i mit hjerte at læse om, hvordan John forinden dette møde havde været igennem et væld af forskellige "spirituelle" veje og praktikker, uden at det havde givet den forløsning og fred, han så intenst søgte. Jeg kan så inderligt genkende de trængsler, John beskriver, og mon ikke det også finder genklang hos masser af andre søgende mennesker?

John udtaler bl.a., at der kunne være gået årtier med yderligere søgen, hvis han ikke havde mødt 'Sailor' Bob. Det fremgår tydeligt, at det var Sailor Bob's enkle og konsekvente lære, og hans lige så enkle og tillidvækkende væsen der gjorde hele forskellen. Alene dette indledende kapitel i "Awakening to the Natural State" gør det værd at anskaffe bogen!

Der findes et væld af andre bøger, som man kan finde info om på John Wheeler's webside. Ydermere kan man på websiden downloade gratis (!) mp3-optagelser af interviews med John. Yderst anbefalelsesværdige at lytte til!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar