Version in English:

For version in English, please click here


OBS. Denne blog opdateres ikke længere.
I stedet er du velkommen til den Facebook-gruppe, jeg har startet med emnet Nonduality - Oneness - Advaita.
Du kan finde gruppen ved at klikke her.


Introduktion
Non-dualitet er en spirituel lære med urgamle rødder. Den ses også ofte betegnet med sanskrit-ordet Advaita.
Non-dualitet er min oversættelse af det engelske "non-duality". Det kunne med god ret også oversættes med "ikke-dualitet" eller "non-dualisme", men jeg har valgt at bruge betegnelsen non-dualitet gennem hele bloggen.
Formålet med bloggen er udelukkende at dele oplysninger og henvisninger til bøger og websteder om non-dualitet, jeg har haft stor glæde af. Derimod ønsker jeg på ingen måde at udgive mig for at være "ekspert" på området.

Eventuelle spørgsmål kan mailes til mig på citron16@gmail.com

Med non-dualitet stopper al spirituel søgen. Som Nisargadatta Maharaj påpegede, "the seeker is the sought" - "den søgende er selv det, der søges efter".
Hvorfor søge efter "befrielse fra lænkerne", når der ingen lænker er, og intet at befri?



mandag den 6. september 2010

Gilbert Schultz

Gilbert Schultz er tydeligt inspireret af Nisargadatta Maharaj og 'Sailor' Bob Adamson, og bruger internet-blogging som et dynamisk værktøj til at skrive om non-dualitet. På en stimulerende facon har Gilbert siden april 2009 nedfældet sine noter i en blog kaldet "Seeing-Knowing - Shining Through The Mind", som jeg absolut anbefaler at man kigger på.

Da jeg begyndte at studere bloggen, spurgte jeg mig selv om det er nødvendigt at skrive så mange ord om non-dualitet. Men efterhånden som jeg gav mig tid til de forskellige indlæg, fængslede det mig alligevel at få Gilbert's mange forskelligartede vinkler på emnet. Der er en forfriskende stemning over denne blog, som er fri for illusioner om noget som helst. Det er min oplevelse af Gilbert's noter, at de hjælper mig med at fastholde fokus på det fundamentale - det handler om at SE og at VIDE, som titlen på bloggen da også understreger.

Det virker som en betydelig styrke ved Gilbert Schultz' blog, at den lige så meget påpeger hvad non-dualitet IKKE er, som hvad det positivt er. Ikke mindst i betragtning af sindets evne til at sammenbrygge alle mulige forestillinger om non-dualitet og alt andet! En skarp skelneevne skader bestemt ikke. Og á propos skelneevne - når man tænker på den store brogede flok af spirituelle "lærere" og "mestre", er det også velgørende at Gilbert giver nogle anvisninger på, hvordan man kan skelne de virkelige lærere fra dem, der måske bare leder den søgende ind i en blindgyde.

Blot et enkelt eksempel på Gilbert's kritiske tilgang er indlægget fra 22. august 2010, "Sacred Traps....and pitfalls". Det er fristende at citere fra indlægget, men jeg ønsker ikke at tage tekstdele ud af deres kontekst. Læs hellere selv!

I toppen og i højre side af Gilbert's blog finder man en menu med navigation til lyd- og videoptagelser med ham, og til hans e-bøger. E-bøgerne kan hver købes for 10 australske eller amerikanske dollars, det er da priser der er til at have med at gøre......

Ingen kommentarer:

Send en kommentar